Met z'n drieën naar Afrika

3 mei 2016 - Addis Abeba, Ethiopië

Lieve allemaal,

Na meer dan een half jaar radiostilte op deze site, pakken we de draad weer op. Vanaf nu houden we jullie graag op de hoogte over ons leven in Ethiopië. Zoals de meesten van jullie zullen weten, zijn we ondertussen niet meer met z’n tweeën, maar met z’n drieën! Eind december is onze dochter Lisa geboren. We hebben er veel zin in om nu met z’n drieën een nieuw leven op te gaan bouwen en samen weer te genieten van al het moois en al het uitdagende wat het leven in Afrika ons tot nu toe geboden heeft.

Sinds afgelopen zaterdag wonen we in Addis Ababa, waar Jan werk gevonden heeft voor de Nederlandse ontwikkelingsorganisatie ICCO Coöperatie. In een eerdere reis een paar weken geleden heeft Jan een huis voor ons gevonden waardoor we nu vanaf het vliegveld direct een ‘thuis’ hadden om naartoe te gaan. En daar waren we zeker aan toe, na een vertraging van meer dan 20 uur en een extra hotel overnachting in het Van der Valk langs de sfeervolle A4. Toen we uiteindelijk mochten vertrekken gingen de twee vluchten, eerst naar Frankfurt en vanaf daar naar Addis Abeba, gelukkig heel goed met Lisa. Voor ons ook fijn ;-)

Nadat we zaterdag ochtend vroeg in ons huis aankwamen zijn we gelijk nog een paar uur gaan slapen, op het matras wat Jan vorige keer al had gekocht, en Lisa in haar inklapbare reistent. Naast een matras, twee plastic stoelen en een tafeltje, stond er nog niets in ons huis, maar vreemd genoeg hadden we allebei direct het gevoel dat we ons hier wel thuis kunnen gaan voelen. We hebben de rest van het weekend dan ook besteed aan het steeds ietsje huiselijker maken van onze nieuwe woonplek. Ondertussen hebben we een koelkast, (best een bijzondere ervaring om deze te kopen na slechts 3 uur slaap en in een valuta waar je de waarde niet van kent), kooktoestel, boekenkast en bankje. De rest komt vanzelf, we kopen de meeste spullen waarschijnlijk via een soort van ‘Ethiopische Marktplaats’ waar vooral veel andere buitenlanders hun (vaak geïmporteerde) spullen op te koop zetten.

We zijn natuurlijk niet alleen maar binnenshuis gebleven deze eerste dagen. Elke dag gaan we wel ergens heen, en steeds gaat Lisa natuurlijk mee. We hadden al een vermoeden, maar het blijkt nu inderdaad dat we de kinderwagen bijna voor niets hebben meegenomen. Er is namelijk geen asfalt in onze wijk, maar nogal hobbelige klinkerweggetjes ;-) Gelukkig biedt de draagdoek uitkomst, Lisa kan er nog heerlijk in slapen ook! Het is echt leuk om te zien hoeveel bekijks zo’n kleine baby trekt; van jong tot oud, man of vrouw, het maakt niet uit, iedereen wil Lisa even begroeten. En, toen we zondag even snel in onze wijk de lokale traditionele ‘pannenkoek’ enjera wilden eten en Lisa nét toen het eten op tafel kwam een beetje begon te jammeren, zei de serveerster; geef maar aan mij! Ik heb zelf ook twee kinderen! En Lisa vond het wel gezellig, op schoot bij zo’n mevrouw die allemaal liedjes zong en met haar rondliep. De kleine meid wond het hele restaurant (lees; klein eettentje met 4 andere gasten) om haar vinger, ze was de eregast van de dag! Handig want zo konden wij ook even rustig eten. Het is voor ons erg bijzonder om dit mee te maken, want hoewel de manier van leven en de gang van zaken hier in Ethiopië vooral een ‘oja, zo ging het’- gevoel oproept, is het natuurlijk nieuw voor ons om het samen met Lisa te doen. Tot nu toe bevalt dit erg goed.

De komende tijd zullen we verder gaan met het inrichten van ons huis, het leren kennen van de omgeving, en het ontmoeten van nieuwe mensen. Jan is ondertussen begonnen met werken en aanstaande donderdag gaan we zowaar naar een klaverjas-avond, daar is Marieke zelfs in Nederland nog nooit naartoe geweest ;-)

We houden jullie op de hoogte!

Groetjes, Jan, Marieke en Lisa

1. Jan:
    3 mei 2016
    Leuk om dat te lezen. Mijn reisgenote heeft afgezegd, dus ben ik op zoek naar een ander die me wil vergezellen.
  2. Bert Schouten:
    Hoi met z'n drietjes het ga jullie goed. Ik ga jullie verhalen zeker lezen. Mocht je daar iets tegen komen wat je pakt en hulp € daarbij nodig is kunnen we als Karekieters misschien wel steun geven. Pas goed op jezelf en wie weet tot ziens.
    Groet Bert
  3. Anne:
    3 mei 2016
    Jeefje, Mariek, je bent al weer weg... En jullie hadden zo' n mooi huisje hier. Konden jullie niet aarden hier? Wat een avontuur met kleine Lisa. Helaas maakt het wel dat ik jullie niet meer kan opzoeken. Geniet met elkaar. Dikke kus uit Lisse!! Anne
  4. Justine:
    I used google translate to get a rough idea of what you are saying :) It is funny to read how google puts things into English! But so wonderful to hear some of the small stories already of your family of three. We miss you all and are so happy that things are already going well! Love from the four of us!
  5. Floor:
    3 mei 2016
    Maak er maar weer wat fantastisch van! Wat gaat de tijd toch veel te snel. Heel fijn dat het er al een thuisgevoel is bij jullie. En dat dragen awesome is en een kinderwagen overbodig, probeer ik iedereen al jaren wijs te maken, daarvoor hoef ik niet in afrika te zijn ^^. We houden elkaar op de hoogte! Dikke knuffel!
  6. Relinde:
    Hoi,

wat fijn om meteen een verhaal te kunnen lezen over jullie start in Ethiopië! Fijn dat de vlucht ondanks de vertraging goed is verlopen. Ik dacht donderdag, oh jee daar gaan ze weer met al die koffers terug naar huis en dan morgen weer terug. Wat balen. Dan is het van der Valk niet heel romantisch en sfeervol maar wel lekker dichtbij. Gelukkig is het goed gekomen en zitten jullie nu goed.
    Geniet van alles en elkaar!
    Liefs, Relinde
  7. Irene:
    4 mei 2016
    Wat een heerlijk verhaal. Natuurlijk trekt Lisa veel bekijks, ze het mooiste en liefste meisje van de hele wereld.
    Geniet maar lekker met z'n drietjes.
  8. Tineke:
    4 mei 2016
    Heel veel succes met alles en dat jullie er ook maar veel van mogen genieten veel groetjes van Rien en Tineke
  9. 4 mei 2016
    Fijn jullie enthousiaste verhaal over jullie afgelopen dagen.
    Succes en geniet, en ik sluit mij bij oma Irenes woorden
    helemaal aan.
  10. Paula de Kok:
    4 mei 2016
    Dag Marieke en Jan, ik kreeg een deja vu tijdens het lezen van jullie reisverslag. Het was precies wat wij met Marleen en hun baby hebben gezien toen we in Mali waren. Het mooiste wat we toen gezien hebben met kleine Pim in de draagdoek dat een oude dame met haar mond de snottebel van hem met haar mond snoot. Niet een lekker verhaal maar ze zijn gek met een blanke baby. Geniet van alles het is volgens Marleen een prachtige tijd.
  11. Nico en Ria:
    5 mei 2016
    Goed te lezen dat alles goed gaat na een vertraagde reis. Veel succes en geniet van Lisa en Afrika, groetjes
  12. Patricia:
    6 mei 2016
    Hallo

Leuk om jullie eerste reisverhaal nu al te lezen!
    Fijn dat het vliegen goed is gegaan met Lisa!

Heerlijk genieten en veel plezier de komende tijd!

Groetjes Patricia
  13. Opa en oma Apperloo:
    6 mei 2016
    Lieve Jan, Marieke en Lisa,
    Hartelijk dank voor de uitgebreide informatie over jullie gezamenlijke ervaringen in Etiopie! blijven jullie met grote belangstelling volgen! Hartelijke pakkerd voor jullie beiden en een dubbele voor Lisa! Opa en Oma
  14. Marion:
    10 mei 2016
    Hoi Marieke en Jan,

Allereerst hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochtertje Lisa. Leuk om weer te lezen en te zien dat jullie (nu met z'n drietjes) weer op pad zijn. Marieke ik kan me nog herinneren dat jij leidster was van Mark (nu inmiddels 17 jaar en bijna 2 meter) en nu heb je zelf een gezinnetje. Wat gaat de tijd toch snel. Veel plezier en geluk met elkaar.

Groetjes Marion (en de rest van de familie Sluijs)
  15. Tiny:
    10 mei 2016
    Marieke en Jan,
    Inmiddels is het al een week na jullie eerste reisverhaal., wat erg positief is. Fijn hoor. Een mooie tijd wensen we jullie te samen met Lisa in Ethiopie. gr. Piet en Tiny
  16. Louis en Thea:
    14 mei 2016
    Ha Marieke Jan en Lisa
    Zo goed aangekomen na een vermoeide reis
    Klinkt allemaal enthousiast een nieuwe toekomst met elkaar
    Ga ervoor heb geen fb dus ik volg jullie verhaal via deze site
    Heel veel geluk en plezier met elkaar