Twee jaar later

23 augustus 2015 - Zomba, Malawi

Hallo allemaal,

Het wordt bijna eentonig, maar we kunnen dit verhaal wéér beginnen met: het is veel te lang geleden dat we geschreven hebben!

Op de een of andere manier vliegt de tijd hier voorbij en komt het er steeds niet van om jullie op de hoogte te houden van wat er hier gebeurd. Maar, nu eindelijk, op een zondagmiddag, gaan we er eens goed voor zitten ;-)

Het is eind deze week precies twee jaar geleden dat we in Malawi aankwamen. We hebben ontzettend veel meegemaakt, leuke en bijzondere dingen gedaan en veel nieuwe mensen leren kennen, echt een leven hier opgebouwd. Vooraf was het plan om in ieder geval voor twee jaar te gaan, en daarna ‘zouden we wel weer zien’. Dat ‘zouden we wel zien’ bracht ons de afgelopen tijd op het punt van het nemen van een beslissing; blijven we langer in Malawi, of gaan we terug naar Nederland?

Dit was geen makkelijke beslissing, waar we ook best een tijd over hebben gedaan. We genieten allebei erg van het leven in Malawi en zouden hier best langer kunnen blijven. Tegelijkertijd is Jan qua werk ook toe aan een nieuwe uitdaging, en er speelde een andere factor mee waarvoor het toch ook wel goed en leuk zou zijn om weer een tijdje in Nederland te wonen: als alles goed gaat worden we eind december ouders J.

Jan heeft op twee verschillende banen hier in Malawi gesolliciteerd, en omdat we het zelf heel moeilijk vonden om echt de knoop door te hakken hadden we samen afgesproken: Als Jan één van deze twee banen krijgt dan blijven we, zoniet, dan gaan we terug naar Nederland. Uiteindelijk zijn alletwee deze banen niet doorgegaan, dus sluiten we eind september onze tijd in Malawi af. We gaan dan, om onze tijd in Afrika goed af te kunnen sluiten, nog 3 weken samen op vakantie naar Zuid Afrika, en zullen 23 oktober in Nederland aankomen.

Met deze beslissing, die we een aantal weken geleden hebben genomen, stond ons leven (alweer, we maken er om de zoveel jaar een gewoonte van lijkt het ;-)) op zijn kop. Want: in Nederland hebben we geen huis, allebei geen baan en Marieke zal de eerste maanden met haar dikke buik niet met open armen ontvangen worden bij een nieuwe werkgever. De eerste belangrijke factor, een huis, is zo goed als rond, het ‘help JaMa aan een huis team’, bestaande uit onze beide ouders en Yvonne heeft na in totaal 7 verschillende huizen te hebben bezichtigd, een heel leuk huis gevonden in Gouda. Nog even afwachten tot de verhuurder terug is van vakantie om officieel het contract te tekenen, en dan is ook die ‘to do’ van ons checklistje af. Een hele geruststelling.

En verder zullen we zien hoe het gaat. Met een beetje geluk kan Jan (in ieder geval tijdelijk) een baan vinden en zullen we ook vooral tijd nodig hebben om weer te wennen en ons weer aan te passen aan het Nederlandse leventje. En dan het liefst ook een beetje snel, want na een week of 8 moeten we ons aanpassen aan de nieuwe grote verandering in ons leven: een baby. Een spannende tijd komt eraan dus!

We gaan de laatste vijf weken dat we hier nog zijn goed genieten en bewust afscheid nemen van de mensen en de plekken hier. We zijn al begonnen aan onze eigen ‘afscheidstour’ een lijstje met mensen, dingen en plekken die we echt nog willen zien en doen voordat we weg gaan. Een heel gek idee nog. Hoe dan ook, we zullen Malawi met een grote glimlach en een heel warm gevoel achter ons laten en wie weet waar de toekomst ons weer brengt!

Liefs Jan en Marieke

1. Bram en Marietta:
    23 augustus 2015
    Wat een veranderingen weer! Geniet van jullie laatste weken in Malawi, een hele fijne (laatste) vakantie samen.
    En geniet van jullie zwangerschap!

En we zien jullie weer in Nederland!
    Groetjes van Bram, Marietta, Manon en Rolf
  2. Leeuwen:
    23 augustus 2015
    Leuk om weer wat van jullie te lezen.
    Afscheid nemen blijft altijd lastig, maar jullie worden hier weer met open armen ontvangen.
    Geniet van jullie laatste weken daar, en van de kleine...
  3. Trude:
    23 augustus 2015
    Jeetje jan en Marieke. Bijzonder hoe de tijd inderdaad voorbij vliegt (alweer twee jaar geleden). En nu staat er weer op een andere manier zoveel spannends te gebeuren. Leuk dat jullie een huisje in Gouda gevonden hebben,we zijn erg benieuwd. Geniet nog even van jullie tijd daar en jullie mooie reis naar Zuid-Afrika. Bijzonder om dat nog even met zn tweeën te doen.
    Xxx
  4. Marja:
    23 augustus 2015
    Oh, oh wat zal dat moeilijk zijn om afscheid te moeten nemen. Maar ja, een ander mooi avontuur in Nederland wacht en dat is toch ook wel weer heel fijn.
    Succes met afscheid nemen van alles en iedereen en nog een fijne tijd de komende twee maanden.
    Tot ziens zullen we maar zeggen,
    Marja
  5. Jeannet:
    23 augustus 2015
    Jeetje wat een veranderingen in zo'n korte tijd!! Jammer dat de baan niet doorgaat waar je op hebt gesolliciteerd! Gaat alles goed met Marieke? ? Ik hoop dat jullie weer snel een fijne plek vinden. Voor Be More Malawi is het jammer dat jullie stoppen. Ik wens jullie heel veel succes bij alles wat op jullie pad komt de komende tijd!!
  6. Aline:
    23 augustus 2015
    Geniet deze laatste weekjes nog lekker en straks de laatste weken in Nederland ook uitrusten voor de komst van de kleine!! Tot snel!
  7. Sanne:
    23 augustus 2015
    Wat mooi geschreven. Wat een super ervaring hebben jullie er weer bij. Bijzonder hoor, deze mooie tijd afsluiten met een (nu al) mooi mensje. Succes en sterkte deze laatste maanden - zal niet makkelijk zijn. Zet hem op!
  8. Jeanine:
    23 augustus 2015
    Had het babynieuws al vernomen, erg leuk! Grote veranderingen weer, hoop dat jullie je hier snel weer thuis gaan voelen. Geniet nog van de tijd daar! Liefs..
  9. Irene:
    23 augustus 2015
    Lieve schatten, geniet nog even van de laatste weken in Malawi, neem al het mooie mee in je hart uit het warme hart van Afrik. En dan zullen wij jullie weer in ontvangen met een warm hart ontvangen. Dikke knuffel, Mams/Irene
  10. Jan:
    23 augustus 2015
    Hoi als toekomstige opa ben ik blij, hopelijk kunnen jullie genieten van de laatste tijd in Afrika.
  11. 23 augustus 2015
    Lievies, wat een mooi verslag weer van jullie leven daar. Een ding is wel
    duidelijk, jullie gaan hier verder maar met Malawi in jullie hart.
    Maar wij kunnen niet wachten als blije toekomstige opa en oma van...
    En hier gaan jullie gauw weer wennen!!
  12. Tineke:
    24 augustus 2015
    Wat een super nieuws dat jullie een kleintje krijgen maar ik weet zeker dat er heel veel mensen blij zijn dat jullie terugkomen maar zal best wennen zijn maar geniet lekker van jullie vacantie en veel geluk in Nederland Gr uit reeuwijk
  13. Henk en Dorina:
    Hallo Marieke en Jan,
    Leuk om weer wat van jullie te lezen, we kunnen ons voorstellen dat het lastig is om daar alles achter te laten wat jullie opgebouwd hebben!! Maar wij vinden het wel weer erg leuk dat jullie naar Nederland komen en met een kleintje op komst....Maar geniet nog maar even van jullie vakantie in Afrika hé
    Gr Henk en Dorina
  14. Relinde:
    hi,

Wat leuk om weer een blog te lezen! Wat we veranderingen staan er op stapel voor jullie. Geniet van jullie afscheidstour daar. Neem er maar goed de tijd voor en dan weer terug naar Nederland! Ik kom snel een keer langs als jullie gesetteld en wel zijn.

Veel liefs, Relinde
  15. Mariska:
    24 augustus 2015
    Hallo, Leuk weer een reisverhaal van jullie te lezen. Er preekt een spannende tijd voor jullie aan. Fijn dat er voor jullie al naar een huis gezocht is in Nederland. Succes en sterkte met het afscheid nemen en geniet lekker van jullie vakantie. Groetjes Guido en Mariska
  16. Nico en Ria:
    24 augustus 2015
    Hallo Jan en Marieke, wat leuk om weer wat te lezen en wat een veranderingen in jullie leven. Wij wensen jullie nog fijne weken in Malawi en een leuke vakantie in Zuid Afrika. Tot ziens, Nico en Ria.
  17. Truus Dorresteijn:
    25 augustus 2015
    Hoi Jan en Marieke, Wat fijn om weer wat van jullie te horen.
    Er is wel een tweeledigheid in jullie verhaal. Enerzijds hadden jullie graag willen blijven en anderzijds is het ook weer goed om terug te gaan.
    Het is wel heerlijk, denk ik, om in Nederland jullie baby te krijgen i.p.v. in Malawi.
    Ik wens jullie nog een fijne tijd in Malawi, met een beetje weemoed, en een goede terugreis naar Nederland.
    Lieve groet, Truus Dorresteijn
  18. Tiny:
    26 augustus 2015
    Hallo Marieke en Jan,
    Geniet van jullie laatste weken in Afrika
    en een goede terugreis in oktober.