Het zit er op

12 juli 2011 - Kyebando, Kampala, Oeganda

Het werk zit er op;

De dagelijkse wandeling de heuvel op naar ASOD,

Het chaotische taxi ritje naar Mengo,

Dezelfde kinderen die je ook na 100 keer nog enthousiast groeten,

De dagelijkse lokale Lunch in het hutje van Jaja,

Koude Posho en bonen bij Mengo,

Verplichte candle light suppers, omdat er weer eens geen stroom is,

Met Jackie samen aan het werk,

Vervelen op kantoor omdat er de halve dag geen stroom is,

Zwemles in het universiteitszwembad,

Het vaste deuntje van de kerk wat we kunnen dromen,

Wassen in de emmer voor ons huis,

Hello zeggen en I’m fine als antwoord krijgen,

Aan iedereen vragen hoe het met ze gaat,

Zomaar met mensen afspreken die je op straat of in de kroeg tegen komt,

Je bezoek een ‘push’ geven als ze weg gaan (minstens 100 meter met ze meelopen)

De spontane, vriendelijke lach van de Oegandezen,

Het duurt gelukkig nog even voordat we naar Nederland komen, maar ons vaste leventje in Oeganda zit er op. Donderdag heeft Marieke afscheid genomen van Mengo en vrijdag wat het tijd voor Jan om afscheid te nemen van ASOD. Het was echt bijzonder om hier de afgelopen tijd te wonen en te werken. Allebei hebben we uitdagende dingen gedaan en ook nog iets weten te bereiken op ons werk. Mede met jullie hulp heeft Mengo nu een nieuw dak, een visueel dagprogramma en is men begonnen met behandelplanning. Bij ASOD zijn alle kinderen thuis bezocht, hebben meer kinderen een sponsor, kunnen de kids nu leren om meubels te maken en ligt er een plan klaar voor een stabielere toekomst voor ASOD. Natuurlijk zat het ook niet altijd mee, Jan had soms lange saaie dagen achter de computer en Marieke moest erg haar best doen voordat collega’s door hadden wat ze kon brengen. Door het jaar heen hebben we een leuk netwerk van vrienden opgebouwt, vooral Oegandezen want andere blanken die we hebben leren kennen zijn er steeds maar kort.

Om van de mensen afscheid te nemen hadden we vrijdag een afscheidsfeestje voor een aantal collega’s en bekenden. Het was erg gezellig, en ondanks dat meeste van onze collega’s geen alcohol drinken, stond iedereen al wild te dansen om 8 uur ’s avonds alsof ze minstens 10 bier om hadden. Zaterdag was een ander hoogtepunt. Marieke geeft Jacky en Charity al een aantal maanden zwemles, en na alle lessen was het zaterdag tijd voor diploma zwemmen. Charity had wat meer lessen achter de rug, maar kon aan het begin van de les net aan het breede stuk van het zwembas zwemmend halen. Zwemmen in het diepe vond hij veel te eng, maar toch aan het einde van de les kon hij een baantje zwemmen. Jacky begon net met het leren van de beenslag, en kon aan het einde van de les bijna in de breedte het zwembad over. Voor allebei was dit genoeg voor een diploma die we officieel aan ze uitreikten!

Vandaag was ons allerlaatste afscheid. Eerst een laatste keer langs bij Mengo om met een taartje afscheid van de kids van het ESC te nemen. Vervolgens door naar ASOD waar een hele afscheidsmiddag was georganiseerd inclusief, lokale dans voorstellingen, speeches, een toneelstuk en als hoogte punt voor de studenten een stukje vlees of kip bij de lunch! Nu zit het werk er echt op en dat is toch nog wel een heel gek idee!

Wat wonen betreft zit het er ook echt op. Een collega van Marieke bood aan al onze huisraad voor een goede prijs over te nemen, woensdag ochtend wordt al onze huisraad opgehaald en hoeven daardoor ook geen huur voor de komende maanden meer te betalen. Als we terug komen kunnen we in het huisje van Mengo terecht. En dat is ook niet verkeerd, want het ligt bovenop een heuvel en heeft een schitterend uitzicht over de stad

Na het verhuizen gaat woensdag dan onze reis richting Zuid-Afrika beginnen. De eerste 3 weken zijn we samen met Anne en Marcel en verkennen we Oost Oeganda, Kenia en het noorden van Tanzania. Vandaar uit gaat de reis verder naar het zuiden. Via Mozambique, Malawi, Zambia, Botswana en Namibië hopen we in september Zuid-Afrika te bereiken. Eind september komen we dan weer een paar weekjes terug in Oeganda om iedereen weer even te zien. Wij hebben veel zin in de reis en gaan jullie op de hoogte houden van alle belevenissen!

1. Irene:
    12 juli 2011
    He Kanjers,
    Wat een fantastische ervaring om op terug te kijken! geweldig. Dit neemt niemand jullie meer af. Heel veel plezier op reis.
    liefs van ons.
  2. 12 juli 2011
    Lieve Jan en Mariek, wat een geweldige tijd hebben jullie al achter de rug en beetje voor beetje tòch veel gedaan èn bereikt.
    Tussendoor ook de zwemlessen met succes afgewerkt.
    Nu met an en mars op reis, ga er van genieten en doe voorzichtig
    met z`n allen. liefs van mij
  3. Marja:
    12 juli 2011
    Afscheid met een lach en een traan denk ik. Je laat toch heel wat lieve vrienden achter. Nog een paar prachtige maanden toegewenst hoor!
  4. Jos en Rina:
    Jan en Marieke

Gaan jullie maar lekker genieten van een wel verdienden vakantie. Geweldig om Anne en Marcel weer te zien.
    Liefs van Jos en Rina en Van Stefanie, Mayke, Lieke, Carola en Daisy. Dikke knuffel.
  5. Lenneke Vink:
    Marieke en Jan,
    Wat een geweldig avontuur en mooi werk wat jullie daar hebben gedaan ( Marieke, ik had hier van de week een supertrotse moeder op de koffie )
    Geniet van de rest van jullie mooie avontuur, leuk hoor dat Anne met vriend naar jullie toe komt, ook heel bijzonder!!!
    groetjes Lenneke
  6. Sylvia:
    Hoi hoi!
    Wat een mooie tijd hebben jullie achter de rug. Jullie hebben keihard gewerkt om jullie doelen te bereiken. Weest er maar trots op! Nu lekker genieten van een welverdiende vakantie!
    Veel plezier, ook met Anne en Marcel!
    Wij kijken uit naar de verhalen als jullie terug zijn.

Groetjes van Menno en Sylvia
  7. Relinde:
    13 juli 2011
    Wauw, wat een mooi stukje en wat een mooie tijd en wat een mooie resultaten! Geniet van de reis die jullie nog te wachten te staat!
    Liefs,
    Relinde
  8. Henk en Dorina:
    14 juli 2011
    Hallo Marieke en Jan, wat een verhalen allemaal zeg, en nu is het einde van de reis in zicht voor jullie! het afscheid zal wel met gemengde gevoelens zijn! diep respect voor jullie mooie werk!!! Geniet van jullie vakantie met Anne en Marcel he! en goede reis!
    Liefs Henk en Dorina
  9. Evelien:
    16 juli 2011
    Hoi Marieke en Jan,

het lezen van jullie verhalen, en de afscheidsrituelen, het klinkt allemaal o zo bekend in mijn oren. Een geweldige tijd hebben ook jullie mee mogen maken. En wat er nog komen gaat, heel anders, maar waarschijnlijk ook heel bijzonder. Jan, bedankt voor je hulp en inzet!! Ik wens jullie heel veel afrika-plezier de komende tijd, geniet ervan!

Groetjes
  10. frans en Wil:
    16 juli 2011
    Hoi Marcel, Anne, Marieke en Jan.

Heel veel plezier de komen de weken met zijn alle.
    Fijn voor Marieke en Anne om elkaar weer te zien.
    Als het goed is gaan jullie nu richting Kenia, nog een mooie reis met elkaar.
    We zijn benieuwd naar de verhalen straks.

Liefs Frans en Wil
  11. frans en Wil:
    17 juli 2011
    Hoi Marcel, Anne, Marieke en Jan.

Fijn Marieke om je zus weer eens te zien zeker.
    Als het goed is zijn jullie nu op weg naar Kenia.
    Nog hele veel plezier met elkaar, geniet er van.
    We horen de verhalen later wel.

Lieve groet Frans en Wil
  12. Saskia:
    19 juli 2011
    Lieve Jan & Marieke,
    Het blijft heerlijk om jullie verhalen te lezen. Indrukwekkend hoor! En fijn dat jullie zoveel bereikt hebben. Veel plezier met het reizen! Groetjes, Saskia
  13. Louis en Anneloes:
    24 juli 2011
    Hey Jan en Marieke,

Wat een ontzettend bijzondere ervaring, jullie mogen trots zijn op hetgeen jullie bereikt hebben! En nu genieten van een welverdiende rondreis richting Zuid-Afrika. Ook dat zal vast weer een hele gave ervaring zijn!

Heel veel plezier nog de komende periode en tot gauw!

Groetjes Louis en Anneloes
  14. Guido:
    30 juli 2011
    Hoi Marieke en Jan,

Wat een verhalen. nu rest jullie alleen nog de welverdiende reis en rust. Hebben jullie voor jullie vertrek uit Kampala nog een kaartje gehad? zo niet laat het dan even weten. Veel plezier in Zuid Afrika.

Groetjes Mariska en Guido