Daar zijn we weer!

7 september 2013 - Zomba, Malawi

Daar zijn we weer!

Hallo allemaal,

Het is tijd voor ons eerste bericht uit Malawi, we zijn er!

Na een aantal heel gezellige, drukke afscheidsweken zijn we in één keer uit ons Nederlandse en in het Malawiaanse leven gestapt. Het is ongelofelijk hoe snel die switch gaat. We vergeleken het samen met zo’n grijpapparaat van de kermis; alsof je wordt opgepakt en een paar seconden later totaal ergens anders wordt los gelaten. In één keer lijkt die andere wereld ook heel ver weg.

Misschien komt dat doordat alles hier ons zo bekend voor kwam, we hebben de neiging om Malawi erg te vergelijken met Oeganda. Natuurlijk is het een heel ander land, maar vanaf het allereerste begin vallen ons vooral de overeenkomsten op. De vrouwen op straat die van alles op hun hoofd en kinderen op hun rug dragen, de stalletjes met groenten langs de weg, de busjes volgeladen met mensen en hun spullen. Ook de mensen en de manier waarop alles hier gaat gaf ons een groot gevoel van herkenning. Iedereen is benieuwd wat je hier komt doen, geinteresseerd en vriendelijk. Mensen nemen voor alles de tijd, en dat sommige dingen daardoor soms ook wel erg lang duren nemen we eigenlijk voor lief. Het is een heerlijk idee dat we gewoon twee jaar de tijd hebben om dit land helemaal te leren kennen, contacten met mensen op te bouwen en samen een mooie tijd tegemoet te gaan.

Dat opbouwen van ons leven hier begint gelijk nu al. Meteen de dag na aankomst is Jan hard aan het werk gegaan en afgelopen week heeft Judith, Jans voorganger, hem alles uitgelegd over het werk. Er komt veel op hem af, de baan is heel veelzijdig en dat betekent dat hij dus ook van veel dingen af moet weten en veel verschillende dingen moet regelen. Judith is afgelopen donderdag vertrokken, dus vanaf nu is Jan officieel de nieuwe Regiocoordinator van Be More in Malawi.

Het gevoel wat we zonet beschreven, dat we opeens in een nieuw leven zijn gestapt, komt ook doordat we eigenlijk in een keer niet alleen in Judiths werk, maar ook in haar leven zijn gestapt. Haar auto is nu onze auto, en sinds donderdag wonen we in haar/ons huis. We zijn hier heel blij mee, het is een leuk, knus huisje zo’n 10 minuten rjden van het centrum van Zomba. Het huis heeft een aparte zit- en eethoek, twee slaapkamers, een klein kantoortje, een keuken en een badkamer. Het huis is het enige in een ommuurde tuin, een compound. De tuin is enorm, we weten nog niet zo goed wat we moeten met al deze ruimte. Waar we erg aan moeten wennen, en wat ook echt een verschil is met ons leven in Oeganda, is dat het hier verstandig is om beveiligers bij je huis te hebben. Judith had deze ook, dus zij blijven nu voor ons werken. Het is een veilig idee dat er altijd iemand bij ons huis is om alles in de gaten te houden, maar wat nog wel wennen is, is het feit dat we nu ‘personeel’ hebben. Het geeft ons een ongemakkelijk gevoel dat er iemand is die ons bij thuiskomst helpt de auto uit te laden, die de planten water geeft en zelfs ongevraagd onze auto wast terwijl wij aan het ontbijten zijn. Naast beveiligers had Judith ook een schoonmaakster, die een keer in de week schoonmaakt en de was doet. Vooraf in Nederland was ons idee om zelf geen personeel in dienst te nemen, we mankeren tenslotte zelf niets aan on ze handen. Toen we hier echter een paar dagen waren, kwam de schoonmaakster naar Marieke toe en vertelde dat ze het geld zo hard nodig heeft om haar kinderen te onderhouden. Dat gaf ons ook een ongemakkelijk gevoel; mensen hebben het hier helemaal niet breed en als wij ze werk en dus inkomen kunnen verschaffen is dat voor hen heel gunstig.Voor het geld hoeven we het niet te laten, ze komt een ochtend werken voor € 2,50. Toch voelt het nog erg ongemakkelijk, misschien is het een kwestie van wennen, misschien kunnen we in de komende tijd ook een andere werkplek voor haar vinden.

Naast het werk en het huis van Judith, heeft zij ons ook voorgesteld aan haar vrienden. Afgelopen weekend had zij bij wijze van afscheid een weekendje georganiseerd in het zuiden van Malawi, in Thyolo. Hier zijn enorme theeplantages, opgezet door de Britten in de koloniale tijd. Het huis waar wij verbleven stamt uit deze tijd, oude badkamers, grote slaapkamers, een veranda en een enorme tuin. De kamers waren sfeervol ingericht, echt een luxe voor Malawiaanse begrippen. Tijdens dit weekend hadden we wel wat moeite met alle luxe, we zijn zondag naar een ander oud huis op de thee plantage geweest wat nu dienst doet als hotel. Dit is echt een enorm luxe landhuis met luxe, dure hotelkamers, We hebben hier ge-high-teaed, wat heerlijk was, maar toch ook wel moeilijk te plaatsen in de context van Malawi. Een dag eerder waren we samen naar de begrafenis van de broer van Joy geweest. Joy is de lokale program-manager van Be More en om hem ons medeleven te betuigen zijn we naar de begrafenis geweest. Dit was een indrukwekkende gebeurtenis. Letterlijk het hele dorp was uitgelopen om bij deze plechtigheid aanwezig te zijn. Er zaten zeker 200 vrouwen in stilte op de grond. Marieke is daarbij gaan zitten. Jan mocht mee naar achter het huis, waar de mannen bij de kist zaten waar de pastoor en het kerkkoor een dienst verzorgden. Nadat de dienst was afgelopen begeleidde alle aanwezigen de overledene naar de begraafplaats. Ook dit gebeurde in totale stilte. Heel indrukwekkend. Wat het meest indruk op ons maakte was het intense verdriet wat een aantal vrouwen toonde toen de overledene werd weggebracht. Zij stortten letterlijk in elkaar van verdriet.

Het verschil tussen de Malawiaanse wereld zoals op de begrafenis en de luxe zoals op de theeplantage voelt vaak wat ongemakkelijk. Dit grote verschil tussen arm en rijk en het continu switchen tussen deze twee werelden, is wel iets waar we onze eigen weg in zullen moeten vinden de komende tijd.

Verder zullen we de komende tijd ook bezig zijn om ons huis verder in te richten en de omgeving nog beter te leren kennen. Marieke is ondertussen ook begonnen met het zoeken naar werk, de komende weken heeft ze aantal gesprekken met verschillende organisaties. Genoeg te doen dus de komende tijd, we houden jullie op de hoogte!

Groetjes Jan en Marieke

1. Jan:
    7 september 2013
    Hartstikke leuk jullie verhaal, zo te lezen kunnen jullie een groentetuin beginnen. Ook een flink stuk werk. Een uitdaging erbij.
    Ik wens jullie alle goeds.

Groet pappa
  2. Barbara:
    7 september 2013
    Leuk om jullie belevenissen weer te lezen! De grote verschillen tussen armoe en luxe herken ik van onze vakantie in Kaapverdië. Wij zaten in een luxe resort, terwijl de bevolking heel arm is.
    Hebben jullie de bewakers omdat Malawi onveilig is? Of omdat jullie als rijk worden gezien? En bij welke organisaties ben jij aan het kijken, Mariek? Veel plezier en succes met verder wennen en verkennen! X Bar
  3. Bram en Marietta:
    7 september 2013
    Erg leuk om jullie verhaal weer te lezen en zo met de foto's te kunnen zien waar jullie nu leven.
    Wij wensen jullie veel plezier en succes daar. We hopen dat je snel een baan hebt gevonden, Marieke.
  4. Marjolein:
    Hey!
    Leuk om van jullie te horen en een beetje een beeld te kunnen vormen van jullie leefwereld en belevenissen daar!
    Jullie verhaal maakt me erg nieuwsgierig naar alle ontwikkelingen die jullie gaan doormaken en alles wat nog op jullie pad gaat komen. Houd ons op de hoogte!!!
    Groetjes Marjolein
  5. Relinde:
    7 september 2013
    Hi, dat klinkt/leest als een indrukwekkend begin. Fijn dat jullie er in ieder geval zijn en jullie belevenissen weer te volgen zijn!!
    Succes met wennen, acclimatiseren en het zoeken naar werk, Marieke. Ik zou de huishoudster lekker houden, zij blij en jullie inderdaad tijd voor een groente tuin ;-)
    Veel plezier! Xx Relinde
  6. Chantal:
    8 september 2013
    die foto's...wat een paleisje zeg, luxe hoor!
  7. Truus Dorresteijn:
    Hoi Jan en Marieke,

Wat fijn dat jullie nu al een gevoel van herkenning hebben, dan wordt het toch gemakkelijker om je thuis te voelen.
    Die groentetuin zou ik wel zien zitten. Geniet intussen van de ruimte om je heen, die is ook belangrijk, letterlijk er figuurlijk.
    Lieve groet, Gerard en Truus
  8. Opa en oma Apperloo:
    8 september 2013
    Fijn jullie eerste ervaringen te vernemen! Het ziet er allemaal niet gek uit! Zelfs personeel!
    Wensen jullie beide succes in het werk dat jullie te wachten staat!
    Hartelijke groeten van opa en oma apperloo
  9. Patricia en Justin:
    Hoi Marieke en Jan,

Wat leuk om te horen hoe het opstarten daar gaat! Mariek, ik wens je veel succes met het zoeken naar een baan en ben benieuwd wat het gaat worden!? En Jan, veel succes met je werk daar! We zullen jullie site in de gaten houden.

Groetjes,
    Justin & Patricia
  10. Marja:
    8 september 2013
    Klinkt geweldig! Tja die contrasten is iets wat altijd een beetje bizar blijft! Succes hoor!
  11. Wil:
    14 september 2013
    Hoi Marieke en Jan,

Van Lizette de website gekregen. Heb jullie verhaal gelezen en ga jullie leven daar zeker volgen. Ik heb heel veel bewondering voor jullie succes met het opbouwen van jullie leven aldaar. groetjes
  12. Tineke:
    14 september 2013
    wat gaan jullie weer goed werk verrichten
    heel veel succes en gaat jullie zeker lukken
    gr rien en tineke
  13. Robin en Wendy:
    15 september 2013
    He die Jan (en Marieke natuurlijk),

We zijn helemaal in shock! Eet jij tegenwoordig sprinkhanen? Wat ben je toch een vies mannetje! Hahaha!

Groeten van je voormalig collega's Robin en Wendy
  14. Marlies:
    15 september 2013
    Hey Jan & Marieke,

Leuk om jullie verhaal te lezen!!! Heel veel succes allebei!!
  15. Henk en Dorina:
    16 september 2013

wat een verhaal zeg!
    En wat een enorm contrast allemaal kan me voorstellen dat je heel erg moet wennen aan het idee dat je personeel heb!!!
    Maar die mensen zijn weer heel erg blij met jullie moet je maar denken! veel succes gewenst allebei
  16. Ronald:
    9 oktober 2013
    Leuk om te zien waar jullie wonen!

Heel veel plezier,
    Nienke en Ronald
  17. Relinde:
    10 oktober 2013
    Hi, begin inmiddels heel nieuwsgierig te worden hoe het verder met jullie gaat? bevalt het? Heb je al werk, Marieke?
    xx