afscheid en weerzien

10 oktober 2011 - Gouda, Nederland

De laatste keer dat we een verhaal schreven zaten we nog in Zuid-Afrika, inmiddels is er veel gebeurd. Op 24 september zijn we vanaf Kaapstad teruggevlogen naar Entebbe. Het was erg leuk om weer in Oeganda aan te komen, alles voelde meteen heel vertrouwd en bekend. Zo genoten we van de boda's en de georganiseerde chaos op straat. We konden niet meer terug naar ons eigen huisje in Kyebando, dat hadden voordat we op reis gingen al opgezegd en leeggemaakt. In plaats daarvan sliepen we nu in het guesthouse van het Mengo Hospital, daar zat Marieke lekker dicht bij haar werk. We hebben in deze week veel tijd met onze collega's doorgebracht en gezien dat er nog steeds goed gewerkt wordt met de door ons ingebrachte veranderingen. Leuk! Jan heeft nog geholpen met het schrijven van een nieuwsbrief en andere vragen, maar na anderhalve week werd het toch echt tijd voor ze om alles zelf te gaan doen!

Naast werken hebben we natuurlijk ook lekker de tijd genomen om nog een keer alle vrienden en bekenden te zien. Zo zijn we nog een keer uit geweest en hebben we gezwommen met Charity. Hij kan het nog! Ook zijn we nog even bij 'ons' huis wezen kijken. Dat is echt veranderd, het is niet meer groen, maar geel, en het staat, geheel volgens Oegandese traditie, volgebouwd met banken en stoelen. Onze tijd is voorbij...

Afgelopen donderdagnacht werden we door John, Alan en Mugisha (vrienden en collega's van Jan) naar het vliegveld gebracht om aan onze reis naar huis te beginnen. Dit  verliep geheel volgens Afrikaanse planning, onze eerste vlucht had vertraging omdat de luchtverkeersleiding in Cairo (waar we een tussenlanding zouden maken) aan het staken was. Uiteindelijk hebben we in Cairo 7 uur op de vlucht naar Amsterdam gewacht en kwamen we niet 3 uur 's middags, maar 1 uur 's nachts op Schiphol aan. Vanwege de wegwerkzaamheden op de A4 stonden onze familie en vrienden in de file en konden wij hen opwachten! Erg grappig om zo in ongeorganiseerde Afrikaanse stijl onze reis af te sluiten!

Het was heerlijk om iedereen weer te zien en deze dagen genieten we lekker van alle gezelligheid. We sluiten in stijl af en 'backpacken' nu een weekje in Nederland langs onze familieleden. Volgend weekend kunnen we verhuizen naar ons tijdelijke huisje in Alphen aan de Rijn. Daarmee komt aan ons avontuur, en dus ook aan deze website, echt een einde! Het was erg leuk om jullie op deze manier op de hoogte te kunnen houden en hebben genoten van alle meelevende reacties. Bedankt dat jullie ons gevolgd hebben, we zullen de meesten van jullie vast snel in levende lijve zien!

Groetjes Jan en Marieke

1. Jos en Rina:
    Marieke en Jan
    We hadden van verschillende kanten al gehoord dat jullie weer veilig thuis zijn, wat kunnen jullie ongelovig trots zijn op jezelf en met een goed gevoel, terug kijken en nu weer wennen aan de Nederlandse temperatuur. Welkom thuis, liefs Jos en Rina
  2. 10 oktober 2011
    O wat leuk om nu nog even te reageren terwijl jullie al veilig thuis zijn. Jullie hebben veel goeds gedaan, een schat aan ervaringen opgedaan, mooie reis gemaakt, maar ik ben vooral blij èn dankbaar dat jullie weer hier zijn.
    Nu maar genieten van jullie leven hier! liefs
  3. Barbara:
    10 oktober 2011
    Jeetje het zit er echt op! Wat is het snel gegaan! Hopelijk kunnen snel je draai weer vinden, ook in jullie tijdelijke huisje.
    Als je weer wat meer gewend bent vind ik het om x af te spreken Mariek! En ik denk wel meer Juttertjes! X Bar
  4. Anne:
    10 oktober 2011
    Wat leuk om toch nog een laatste verhaal te kunnen lezen! Heerlijk dat jullie er weer, geniet van je Nederlandse backpack tour, en ik zie jullie snel weer!
    Liefs Anne
  5. Mariska:
    10 oktober 2011
    Welkom thuis! Fijn en gezellig dat jullie weer in Nederland zijn. We zijn blij dat jullie zo genoten hebben van jullie Nieuwe ervaringen in Zuid Afrika.

Groetjes en tot gauw Guido en Mariska
  6. Henk en Dorina:
    13 oktober 2011
    Hoi Marieke en Jan,

Wat leuk om julie laatste verhaal te lezen, wat hebben jullie mooi werk vericht julie kunnen trots zijn! en wat was het fijn om jullie weer te zien in het vertrouwde nest, lekker bij pa en ma en de rest van de familie en vrienden.
    geniet er maar van, en veel geluk in jullie tijdelijk huis in alphen a/d Rijn

Liefs Henk en Dorina
  7. Tiny:
    15 oktober 2011
    Hallo jan en Marieke,

Welkom weer terug in Nederland.
    Jullie zijn weer een avontuur rijker.
    groetjes en tot ziens.
    Piet en Tiny
  8. Relinde:
    15 oktober 2011
    Hey Mariek,
    ik sluit me helemaal aan bij Barbara, zowel over dat het zo snel is gegaan als dat ik het leuk zou vinden om al jullie belevenissen live te horen! Succes met acclimatiseren, want wat is het koud hier ;-) en hopelijk tot snel,
    Liefs,
    Relinde