Het is er toch van gekomen….

28 december 2010 - Kyebando, Kampala, Oeganda

Hallo lieve allemaal in het koude Nederland,

Hier een berichtje van ons in het verre, meestal zonnige Oeganda, de parel van Afrika.

Na een lange reis met het vliegtuig, we hadden in Nederland twee uur vertraging, dus even goed in spanning gezeten of wij de overstap met Entebbe wel zouden halen, dat is gelukt omdat wij in Istanbul gelijk werden opgevangen en zowat het vliegtuig naar Entebbe in geduwd werden, konden wij onze Marieke en Jan om twee uur `s nachts in onze armen sluiten, dat was heel erg fijn. Daar stond onze chauffeur al klaar om ons na een uur rijden bij het huisje van Marieke en Jan af te zetten.

Onze indruk van hun huisje was even slikken, knus, niet zo klein maar heel anders dan wij gewend zijn, de vloeren zijn van beton, maar wel alles netjes. Na lekker, maar wat onrustig (door de brullende moskee en blaffende honden) geslapen te hebben, zijn wij na het ontbijt door de wijk naar het werk van Marieke gelopen bij Fawe. Daarna zijn we gelijk doorgelopen naar Jans werk bij ASOD en hebben kennis gemaakt met John, de Oegandese arts die dit heeft opgezet.

De problemen en zorgen die hier zijn lezen jullie regelmatig van Jan en Mariek, dus dat laat ik nu achterwege.

Op Aad en mij heeft dit een hele grote indruk achter gelaten, je leest er over, je kijkt de foto`s je skypt er over. Maar nu we het zelf hebben gezien gehoord geroken en ervaren, kan ik wel vertellen dat het zeer heftig is. De slaapzalen zijn hokjes waar wij de dieren in doen, met stapelbedden waar 19 meisjes in kunnen slapen, bij de jongens net zo, een gat in de grond om als wc te gebruiken en alles wat John er bij vertelde, was en is nog steeds heftig.

De armoede is daar, en in de wijk van Jan en Marieke heel erg groot, alles loopt op straat in de zon hun koopwaar aan te bieden, kindjes op straat in kledij wat wij niet in de zak durven te doen. Koeien, geiten, mannen op hun brommers die rond rijden, ze willen je daar ook op vervoeren (dat zijn de boda boda`s), erg aangrijpend voorons.

Onze Jan en Mariek zijn hier al snel aan gewend, zo gemakkelijk als zij hier mee omgaan, iedereen begroeten; zij voelen zich hier helemaal thuis.

De kinderen roepen je ook na en zwaaien naar je; je bent als blanke hier een bezienswaardigheid.

`s Avonds zijn wij met zijn vieren wezen eten in een restaurant verderop, het ene moment loop je nog een armoedige wijk, het andere moment in best wel een mooie wijk met een leuk restaurant met lekker eten, dat hadden wij wel verdiend na zo`n dag.

Nu even in het kort wat wij de dagen hierna hebben gedaan met wat foto`s, anders wordt het een te lang verhaal om te lezen, en jullie horen dat nog wel.

Na een bloedstollende autotocht van 5 uur waarna vooral Lizette het niet meer had, zijn we op safaritour gegaan.

We zijn naar een wild park geweest en hebben daar herten, nijlpaarden, veel apen krokodillen, olifanten, giraffen en hyena`s gezien.

’s Middags hebben we een vaartocht over de Nijl gemaakt en zijn we bij de watervallen geweest. We hebben twee nachten in de mooie Sambiya Lodge gelogeerd gezwommen in het zwembad wat daarbij hoorde. We hebben kerst gevierd bij een Nederlandse vrouw, Ineke, die al 15 jaar in Afrika woont. Op kerstavond was er een kampvuur met bbq en zongen we kerstliedjes met Engelsen, Chinezen en zeker 20 Hollandse mensen. Erg leuk.

De andere dag hebben we grotten bezocht, gewandeld, twee uur geschuild voor de regen (bij lieve Oegandese mensen die met 8 kinderen in een klein huisje met muren van koeienpoep wonen) en `s avonds kerstkalkoen met al die Hollanders gegeten. Wat een verschil.

De dag erna zijn wij naar het kratermeren gebied geweest, weer in zo leuk huisje, twee naast elkaar. We hebben een grote wandeling gemaakt om uiteindelijk bij de Top of the World uit te komen, geweldig een heel mooi uitzicht, een prachtig gebied. Bij ons huisje zat een aap voor onze voeten die een banaan kwam halen, we sliepen bij een meer vol krekels en kikkers, drie keer zoveel en zo hard als bij ons. Helaas niet slaapverwekkend.

Vandaag na een 5 uur durende rit met de bus naar het huisje van Jan en Marieke aan gekomen, heerlijk rustig nu. Aad en Marieke zijn aan het koken, Jan doet de was en Lizette schrijft jullie dit verhaal. Tot zover.

Lieve mensen, wij hopen dat jullie een fijne kerst hebben gehad, en wensen jullie een goede jaarwisseling en een gezond 2011 toe.

Tot gauw.

Heel veel lieve groetjes van Jan, Marieke, Aad en Lizette

1. Irma:
    Lieve familie,
    Wat een heftige, mooie, indrukwekkende en spannende belevenissen. We zullen het snel horen, want dat jullie hier nog niet snel over uitgesproken zullen zijn is duidelijk.
    Geniet nog lekker een paar dagen van het mooie land en niet onbelangrijk: van elkaar!
    Liefs, Ad, Irma en de boys.
  2. Miranda de Man:
    28 december 2010
    Wat een prachtig reisverslag en ook mooie foto's!
    We zijn erg benieuwd naar al jullie verhalen. (kunnen we al reserveren bij Paddles?)
    Zijn de pennen en knuffels goed ontvangen?
    Heel veel plezier nog en tot snel.
    Groeten, Rene en Miranda
  3. Anne:
    28 december 2010
    Lieve papa, mama, mariek & Jan.
    Leuk om een verhaal te lezen van jullie, ben echt super benieuwd maar de foto's zien er goed uit!
    Geniet er nog van met elkaar! En tot volgende week!
    Liefs Anne
  4. Irene:
    29 december 2010
    Wauw, wat een mooi verhaal. Geweldig om mee te maken, iets wat je nooit meer zal vergeten. Succes met alle indrukken en geniet van al het mooie en goede. Liefs, Harry& Irene
  5. Saskia:
    29 december 2010
    Wat fijn dat jullie de kerstdagen zo met elkaar door hebben kunnen brengen. Dat is heel wat anders dan de witte kerst hier (al was dat ook erg mooi hoor). Fijne dagen nog :)
    Liefs,
    Saskia
  6. Lenneke Vink:
    29 december 2010
    Wat een bijzondere belevenis voor jullie!! Geweldig en ontroerend hoe jullie genieten van het mooie werk daar!! en elkaar natuurlijk...
    Geniet er nog even van en de verhalen horen we wel.
    lfs lenneke v
  7. Nico en Ria:
    29 december 2010
    Lieve allemaal, we hebben genoten van jullie verhalen en foto's, wat zijn er toch een tegenstellingen in deze wereld. Wij wensen jullie nog veel fijne dagen met elkaar en een leuke jaarwisseling, groetjes van ons allemaal, fam Rijnbeek.
  8. Tiny:
    Hallo familie,
    Indrukwekkend allemaal wat jullie meemaken.
    Fijne dagen nog met elkaar. en alle goeds voor 2011
    Fam. Vermeent.
  9. Arno Melinda en Dániel:
    Hallo Familie,

Als je het verhaal leest klinkt het als een mengelmoes van indrukwekkende armoede en ontzettend veel mooi natuurschoon van het land wat je als 'toerist' gezien moet hebben. En natuurlijk de mooie tijd met elkaar. Geniet ervan en een goed uiteinde en een goed begin.
    Groeten uit het witte hongaarse land van Arno, Melinda en Dániel
  10. Lenneke en Frits:
    29 december 2010
    Wat een belevenissen met elkaar. Wat weet je dan het hollandse leven weer te waarderen. De cultuurshock zal hevig zijn geweest.
    Geniet nog van de mooie momenten met elkaar, een goede jaarwisseling en tot spoedig.

Groetjes
  11. Leny v. Leuwen:
    Hé Lizetje en Aadje,
    leuk en fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat en dat je het naar je zin hebt. Lekker nog even genieten van alle moois daar en de nabijheid van Marieken en Jan. Groetjes van Arie, Leny en natuurlijk ook nog van lievie.
  12. Jos en Rina:
    30 december 2010
    Geweldig wat een groot contrast, jullie in dat warme land en wij hier in de sneeuw, erg leuk om te zien.
    Fijne jaarwisseling met elkaar.

Groetjes Jos en Rina, Daisy, Sanne en Menno.
  13. Tineke:
    30 december 2010
    wat leuk om te lezen hoe jullie de dagen doorbrengen
    gelukkig ook wel veel moois
    en wat een droppie,s die kunnen vast wel in je koffer
    [je zou ze toch zo mee nemen als je dat ziet ]
    breng je nog wel wat mooi weer mee ???
    maar een gezellige jaarwisseling met elkaar
    en we zien je volgend jaar weer
    gr. rien en tineke
  14. Opa en oma Apperloo:
    31 december 2010
    Hallo jongelui! Hadden als tweede al gereageerd op de 28ste.
    Kennelijk iets fout gedaan,dus nu in de herhalingsoefening!
    Prachtig en indrukwekkend verslag. Wat een tegenstelingen in dat mooie land. Zijn bijzonder benieuwd om de belevenissen en gevoelens straks van Lizet en Aad te horen!
    Een fijne jaarwisseling toegewenst, zegen op jullie werk in 2011 en een behouden terugreis Van Lizet en Aad.
    Hart. groeten en veel liefs van Opa en Oma
  15. Angela Mathot:
    31 december 2010
    Halo Aad Lizette Jan en Marieke,

Oh wat is het bijzonder zo de verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Dit is een reis om nooit te vergeten Aad en Lizet!
    We wensen jullie nog een heel mooie tijd en jullie, Jan en Marieke succes met jullie werkzaamheden echt super dat jullie dit doen!

Een gezellige jaarwisseling en een goede reis terug Aad en Lizet

Een paar dikke zoenen van de Mathotjes!!