Hutspot, verjaardag, zwemles, en werken natuurlijk

30 januari 2011 - Kyebando, Kampala, Oeganda

Hallo allemaal,

Na de laatste gastschrijvers dit keer weer een verhaal van Jan en Marieke uit het zonnige en de laatste weken ook zeer droge Oeganda. Inmiddels is hier het normale leven weer begonnen, de tijd van visite ontvangen en vakantie vieren is voorbij. Dit betekent dat we ook weer lekker aan de slag zijn op ons werk.

Bij ASOD is het jaar begonnen met een aantal gunstige ontwikkelingen; het is de social workers gelukt om bijna alle jongeren bij hun ouders/verzorgers thuis op te zoeken in de vakantie. Hierdoor hebben we een goed beeld gekregen van de vaak schrijnende en armoedige thuissituaties van veel jongeren. De Nederlandse uitgever Sanoma heeft 200 door jongeren gemaakte kettingen gekocht. Dus misschien krijg je binnenkort als nieuwe abonnee op de Viva of Flair wel een mooie ketting van Asod cadeau ;-)

Met geld van jullie donaties konden we in één keer genoeg maïsmeel en bonen inkopen voor het eerste semester van het nieuwe schooljaar. En met hulp van een enthousiast Belgisch stel zetten we een landbouw project op. Totdat we kunnen beginnen met de bouw van nieuw ASOD, gaat het nieuwe land in gebruik genomen worden om eten voor de school te verbouwen. Behalve dat dit enorm veel kosten voor voedsel bespaard, biedt het project de mogelijkheid jongeren een gevarieerdere maaltijd te geven en kan het project gebruikt worden om de jongeren landbouwvaardigheden bij te brengen. Helaas blijft de financiële situatie onzeker, maar er zijn genoeg leuke, spannende en uitdagende ontwikkelingen aan het begin van dit nieuwe schooljaar!

Bij Mengo begint Marieke langzaamaan steeds beter een weg te vinden in het samenwerken met de ergotherapeut in het vroeghulp centrum. De ergotherapeut is goed in zijn werk, maar er zijn genoeg dingen die met behulp van Mariekes werkervaring verbetert kunnen worden. Zo wordt er nu samen gewerkt aan een nieuw visueel dagprogramma voor de kinderen waardoor ze beter in staat zijn te begrijpen wat er door de dag heen gaat gebeuren.

Bij FAWE loopt Marieke, zoals ook eerder geschreven, mee met het ‘Quality Educators Project’. Dit project is de tweede fase ingegaan, de fase van invoering. Fase 1, de ontwikkelfase van het competentieprofiel en life-skills (sociale vaardigheden) handboek, werd afgelopen donderdag afgesloten met een conferentie om nog voor de laatste keer een grote groep hooggeplaatste onderwijs officieren en – ambtenaren de kans te geven feedback te geven op de documenten. Marieke heeft ook wat aanvullingen gegeven, dus als het goed is wordt dat ook aangepast in het uiteindelijke document. Na de laatste aanpassingen worden er in de komende maanden 2000 leraren in Oeganda getraind om met deze documenten te werken.

Ondanks dat we aan het werk waren hadden we vorige week toch ook nog een klein beetje vakantie. Om Mariekes verjaardag te vieren zijn we vorige week donderdag met Yvon en Jan naar een mooie, relaxte plek op een schiereiland in het Victoriameer geweest. Wij waren de enige gasten in dit nieuwe hotel, en met de grote muziekcollectie van de hotelmanager hebben we met z’n vieren een groot feest gebouwd. Zelfs ‘Zij gelooft in mij’ van Andre Hazes kon worden gedraaid; dat Hazes dit lied gejat heeft en de tekst dus in het Engels was hebben we voor het gemak maar even genegeerd ;-) De verjaardag was helemaal compleet met ballonnen en taart met kaarsjes. Het uitzicht vanuit ons ‘tenthuis’: een wit strand met wuivende palmbomen, was een cadeautje op zich natuurlijk! Iedereen erg bedankt voor alle lieve reacties! Vrijdag avond hebben we het feest nog een keer gevierd, dit keer in de hippe club Cayenne, waar we heerlijk gegeten en daarna lekker gedanst hebben.

Ondertussen doen we ook leuke dingen met Oegandese mensen hier, afgelopen zondag hebben we bijvoorbeeld de overheerlijke Hollandse hutspot laten proeven aan Jans collega’s Jacky en Charity, compleet gemaakt met speciaal door Yvon meegebrachte Unox Rookworst ;-) De hutspot werd gewaardeerd, de boerderij-drop als toetje vond men niet zo’n succes.

Marieke heeft daarnaast weer even haar rol als zwemjuf aangenomen, afgelopen woensdagmiddag hebben Jackie en Charity hun eerste les watergewenning en drijven gehad. Dapper, want Jacky was nog nooit eerder het water in geweest. Erg knap dat ze na 1,5 uur al drijvend naar de overkant kon, een natuurtalent! Binnenkort volgen er meer lessen.

Mocht er trouwens een kaartje van jullie onderweg zijn naar ons en je hebt daar nog geen reactie op gehad, dan kan het zijn dat er iets verkeerd is gegaan op de postafdeling van het werk van onze landlord... We gaan regelmatig even kijken of er alweer iets is aangekomen, maar vorige week vonden we nog een verdwaalde kerstkaart tussen de grote stapels post daar.

In het vervolg is het dus beter om post naar het adres van Asod te sturen:

Asod Uganda

Jan en Marieke

P.O. Box 70556
Kampala, Uganda

1. 30 januari 2011
    Wat een leuk verhaal weer, goede bezig allebei, geweldig dat er goede ontwikkelingen zijn. En fijn dat jullie donaties van al die lieve mensen hier, zo goed bij jullie gebruikt kan worden.
    Ik weet er nu alles van!!. Succes Liefs Mam
  2. Irene:
    30 januari 2011
    Fijn dat jullie weer zo goed bezig zijn. Heerlijk dat er weer genoeg te eten is bij asod. We gaan het gauw zien. Liefs mams
  3. Tineke:
    31 januari 2011
    geweldig wat jullie daar doen
    daar mag je best trots op zijn
    en nog heel veel plezier
    en succes met jullie werk
    gr rien en tineke
  4. Henk en Dorina:
    7 februari 2011
    Hallo Marieke en Jan,

Wat doen jullie toch geweldig werk! wij zijn erg onder de indruk van al jullie verhalen! en fijn dat jullie nog zo kunnen genieten van de verjaardag met elkaar!( sorry) Marieke dat we op je verjaardag zijn vergeten om te mailen
    was het wel van plan, maar helemaal vergeten, maar alsnog gefeliciteerd hoor! en we blijven jullie volgen xx Henk en Dorina
  5. Louis en Anneloes:
    8 februari 2011
    Hallo Jan en Marieke,

Erg leuk om jullie verhalen te lezen! Jullie doen goed werk, en zo te lezen is dat ook hard nodig...! Heel veel plezier nog met jullie werkzaamheden de komende maanden en we blijven jullie volgen!

Groetjes Louis en Anneloes
  6. Nathalie:
    13 februari 2011
    Heej Marieke,

Wat ontzettend gave verhalen en foto's van de afgelopen maanden! Ik heb ze met veel plezier gelezen en gevolgd! Hier toch nog een (veel te laat) berichtje om te laten weten dat ik echt bewonder wat jullie aan het doen zijn!

Met mij gaat verder alles goed. Vooral nog druk bezig met stage, maar met twee 7,5' en op zak gaat het de goede kant uit!

Nou jullie vooral nog genieten en heel veel succes met alles! En.. ik blijf jullie volgen.

Groetjes Nathalie