Er wordt ook nog gewerkt

6 april 2011 - Kyebando, Kampala, Oeganda

Na al onze verhalen over vakanties, visite, verkiezingen en kleding kopen zou je bijna vergeten dat we hier ook nog aan het werk zijn. Hoog tijd dus weer voor een update van waar we mee bezig zijn op ons werk.

Marieke heeft nog steeds de combinatie van 2 banen, bij FAWE en Mengo. Bij FAWE is er de afgelopen maanden aan verschillende projecten gewerkt, zo is er bijvoorbeeld een groot nieuw sponsorprogramma gestart waarin 750 kinderen uit heel Oeganda hun schoolgeld voor de middelbare school gesponsord krijgen. Uit elk van de 112 districten in Oeganda kwamen 100 inschrijfformulieren van kinderen die in aanmerking wilden komen, al deze gegevens moesten doorgelezen, samengevat en vervolgens geselecteerd worden. Dit heeft behoorlijk wat tijd in beslag genomen, maar uiteindelijk zijn inmiddels alle kinderen uitgekozen en blij gemaakt met de mededeling dat FAWE voor hun opleiding zorgt! Ik heb in dit project meegeholpen met het samenvatten van alle gegevens, het bezoeken van de geselecteerde kinderen thuis, en deze week heb ik een evaluatieverslag geschreven om kritisch te kijken naar de verschillende stappen in het project en wat er verbetert zou kunnen worden. Leuk om te doen en om het resultaat te zien! Andere projecten lopen minder voorspoedig, maar het is wel heel interessant om van dichtbij te zien hoe zulke grote organisaties als FAWE, werken.

Bij Mengo hebben we in het vroeghulpcentrum de afgelopen maanden hard gewerkt aan de invoering van het nieuwe dagprogramma waar ik eerder over geschreven heb. We zijn echt helemaal bij het begin begonnen, dus voor de nieuwe activiteiten die we wilden invoeren moesten we nieuw speelgoed en materiaal kopen, de activiteiten moesten bedacht en gepland worden, we hebben nieuwe groepsregels besproken en er is een visueel dagprogramma ontwikkelt. Dat gaat natuurlijk allemaal op Oegandees tempo, dus af en toe moest ik diep zuchten om m’n geduld te bewaren, maar inmiddels is alles af en gaan we volgende week maandag beginnen! Ik heb gebruik gemaakt van wat ideeën uit Nederland, we gaan de zelfde pictogrammen gebruiken als op mijn vorige werk en het type stoel dat we in Nederland voor de kinderen hadden, heb ik hier na laten maken. De timmerman is nog hard bezig aan het prototype, maar als het goed is kunnen we het nieuwe programma starten met een nieuwe groepstafel en stoelen. Deze meubels, en al het nieuwe speelgoed en materiaal heb ik kunnen kopen van de donatie van mijn voormalig collega’s van de Jutters , bedankt! Op de foto’s zie je het resultaat.

Op Jan zijn werk bij Asod zijn ook weer genoeg ontwikkelingen de laatste maanden. De crisissen van het afgelopen najaar hebben zich dit jaar nog niet voorgedaan. Vooral omdat we voor het hele term eten hadden, een aantal kinderen gekoppeld zijn aan een sponsor en omdat directeur John op persoonlijke titel een lening heeft genomen de huur van de school voor het hele jaar te betalen. Het blijft fantastisch om te zien hoe gedreven John, maar ook andere ASOD medewerkers zijn om iets goeds voor de jongeren te betekenen. Ik heb vooral met social worker Jackie samengewerkt om de procedures rondom de sponsoring van jongeren(door mensen uit het westen) beter te regelen en overzichtelijker in kaart te brengen wat voor jongeren we precies helpen. Op het gebied van fondsenwerving ben ik druk geweest met schrijven van projectvoorstellen.

Het landbouw project wat we in Januari waren gestart heeft even stilgelegen omdat de regen uitbleef. Gelukkig regent het sinds de laatste weken weer en kon er geploegd en gezaaid worden. Over een aantal maanden hebben we dus de eerste zelfverbouwde eten voor de kinderen op school. Ook de tijd voor de oogst zijn we door een kerstcollecte van de kerk van Reeuwijk zeker van eten! Hopelijk behoord het tekort aan eten dus straks helemaal tot de verleden tijd.

Ondertussen werken we met het hele ASOD team aan een nieuw strategisch plan voor de komende jaren. Met de huidige manier van werken hebben we voordurend tekorten en helpen we eigenlijk meer jongeren dan dat de organisatie financieel aan zou kunnen. Dit is begrijpelijk omdat er zoveel kwetsbare jongeren zijn, maar niet iets wat goed is voor de kwaliteit en de continuïteit van de hulp. Met een nieuwe strategie willen we dit probleem voorkomen. We zouden bijvoorbeeld jongeren met individuele sponsors naar een goedkopere dagschool in hun thuisdistrict kunnen sturen zodat ze tegelijkertijd een beter contact met hun familie kunnen onderhouden. Een totaal andere optie zou kunnen zijn om door fondsenwerving de school te verbeteren zodat we naast de wezen ook betalende jongeren voor de school kunnen aantrekken. De komende maanden denk ik mee om alle opties tegen elkaar af te wegen en voor mijn vertrek in Juli is het de bedoeling dat het duidelijk is welke richting de organisatie op zal gaan. Het is dus een spannende en drukke tijd bij ASOD. Er zijn nog genoeg andere dingen die ik wil doen en dat terwijl we in totaal nog maar 3 maanden op het werk te gaan hebben.

Helaas moeten wij weer verplicht op vakantie volgende week. Ons visum verloopt en de makkelijkste manier is om een nieuwe te krijgen is om het land uit te gaan. Samen met Ronald en Inge die bij ons op bezoek zijn vertrekken we zaterdag naar Kenia, waar we onder andere naar het tropische eiland Lamu zullen gaan. Erg vervelend die verplichte vakanties hier… ;-) De volgende keer vervelen we jullie dus weer met een vakantie verhaal.

PS: Als jullie trouwens nog intresse hebben om in Nederland wat meer over Oeganda en ASOD te weten te komen, dan kun je aankomende zondag 10 april naar de Oeganda dag in Den Haag. Hier vindt je onder andere een standje van ASOD. kijk voor meer informatie op de website: http://www.oegandadag.nl

1. Anne:
    6 april 2011
    Hee Jan en Mariek,
    Net weer even jullie verhaal gelezen, leuk om het zo elke keer bij te houden! Jullie verrichten daar echt super goed werk!
    Geniet van jullie weekje Kenia, en zoek maar alvast de mooie plekjes voor ons op!;-)
    Liefs Marcel en Anne
  2. Irene:
    7 april 2011
    He Kanjers,
    Mooi verhaal! We zien de beelden voor ons.
    Fijn om te lezen dat er telkens stapjes vooruit worden geboekt. Ook al gaat het niet zo snel als wij vanuit onze Europese denkwereld zouden willen. Veel plezier in Kenia,
    liefs,
  3. Yvonne:
    8 april 2011
    Have a nice trip and take care in Kenia!
  4. Relinde:
    8 april 2011
    Wat goed, een Zeester bord ;-). Leuk om te zien, hoop dat het daar net zo goed werkt als hier. Ook super dat je het geld voor speelgoed hebt gebruikt. Begreep van Bar dat je Rolf ook hebt gemaild, slim van je. Hoop dat je een goede respons krijgt.
    Succes weer met alles en geniet lekker van jullie verplichte vakantie ;-).
    Liefs, Relinde
  5. Angelique:
    11 april 2011
    Hoi, hoi,
    Wat een goed en mooi werk doen jullie toch. Prachtig verhaal weer om te lezen en ik hoop dat al jullie werk slaagt en vol gas wordt voortgezet straks.
    Het fotobord vind ik geweldig! Visualiseren is echt over heel de wereld een goed en bruikbaar communicatiesysteem!
    Heel veel succes, geluk en ook veel genieten!
    liefs
  6. Patricia:
    16 april 2011
    Hoi Ja en Marieke

Weer even jullie verhalen bij gelezen, dat was weer een tijd geleden! Fijn dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben!!
    Veel plezier in Kenia!!!

Groetjes van onS!!!